הלכות לראש השנה
להלן דגשים הלכתיים לקראת השבת וראש השנה
לפני כניסת שבת
יש להדליק נר נשמה שיספיק עד להדלקת נרות של יו"ט לפחות.
מותר להדליק עם הנרות עוד נר נשמה כדי להעביר ממנו אש לגז בהמשך הערב או למחרת
ראש השנה הוא יום דין. לכן אין מאחלים בו חג שמח (למרות שבשנים האחרונות, אנשים רבים טועים בזה). והמנהג הרגיל לברך שנה טובה או ביתר פירוט: לשנה טובה תכתב/י ותחתם/י
שבת ויו"ט
א. אסור להכין משבת ליו"ט ולכן ההכנות לסעודת לילה שני לא יתחילו לפני צאת שבת.
ב. יש המתירים הוצאת אוכל מהמקפיא בשבת אם עלולים להתעכב מאוד כדי להפשירו ולחממו בלילה. כשמוציאים חלות עבור סעודה שלישית – אשר כמובן להוציא יותר, גם עבור הלילה.
ג. אמנם פעולות שנהנים מהן גם בשבת מותר לעשותן. דוגמא - שטיפת כלים על מנת שהמטבח יהיה נקי ונעים בשבת - מותרת גם כשכבר לא אוכלים בכלים אלה בשבת. אלא שהשטיפה צריכה להעשות בסמוך לסיום הסעודה, כך שבאמת נהנים ממנה בשבת.
ד. לעומת זה - עריכת שולחן אסורה.
ה. הדבקת הנרות לפמוטים אסורה ביו"ט ולכן צריך להכין פמוטים אחרים. המשתמשים בגביעי זכוכית ל'נרוניות' יכולים לנקותם לאחר צאת שבת ולהכניס לתוכם נרונית חדשה.
ו. נשים מברכות ומדליקות כשחוזרים מבית הכנסת. אפשר להדליק גם בזמן שכתוב בלוחות, לפני ששאר בני הבית חזרו מביכ"נ.
ז. בליל יו"ט אומרים יקנה"ז, והנוסח נמצא במחזורים. אי אפשר להדליק נר הבדלה כיון שאסור יהיה לכבות אותו.
שלש אפשרויות לנר הבדלה:
1. חיבור שני הנרות שהודלקו לצורך יו"ט, והפרדתם והחזרתם למקומם לאחר הברכה.
2. הדלקת שני גפרורים ביחד כשמברכים, או הצמדת גפרור לאחד מנרות היו"ט, ואח"כ להניח על צלחת שיכבו לבד.
3. לברך על הנרות שכבר דולקים לצורך יו"ט בלי לחברם.
שביל הזהב
אנו משתדלים למצוא את שביל הזהב – כהגדרת הרמב"ם – בכל חיינו, וגם במצב המיוחד שאנו שרויים בו.
מצד אחד – יום-טוב והאוירה שלו, ובייחוד ימים נוראים, מבוססים על רוב עם, על הדר התפילה וניגוניה המיוחדים.
מצד שני – משתדלים להחשף כמה שפחות לאנשים שסביבנו, גם כשאלה מוכרים ואהובים. לכן נוסף המניין הראשון בשני הימים.
בתפילה עצמה – בראש השנה שאין בו פיוטים רבים נקצר בעיקר במנגינות.
בברכת שנה טובה ושמחה, בריאה ומבורכת
אברהם וסרמן